Svart kvinna - Fanna Ndow Norrby

image

Texten i sig själv tar inte så lång tid att läsa men texten känns ändå väldigt tung att ta sig igenom på grund av ämnet. Men så otroligt viktig läsning!

 
Instagramkontot @SvartKvinna startades 2014 av Fanna Ndow Norrby som en reaktion på den frustration och trötthet över den sexism och rasism svarta kvinnor dagligen möter i dagens Sverige. Där har hon sedan dess lagt upp egna och inskickade berättelser om vad folk har sagt till och gjort mot dem - både främlingar och nära vänner. Det är de berättelserna och flera nyskrivna texter som finns samlade i Svart kvinna.
 
Jag insåg medan jag läste att jag egentligen inte borde tycka till om den här boken eftersom mina känslor är inte viktiga i detta sammanhang. Det som är viktigt är att lyfta fram boken och hoppas att jag inspirerar så många som möjligt att läsa den. För det behövs.
 
Hur mycket jag än läser på om rasism kommer jag som vit aldrig helt kunna förstå. Inte på långa vägar. Men Svart kvinna get mig ändå en inblick i hur svarta personer, uppenbarligen främst kvinnor, har det i dagens Sverige. 
 
Jag kan relatera känslan till hur det är att vara del av olika förtryckta grupper, men jag kommer aldrig uppleva världen så som svarta personer tvingas uppleva den. Men man behöver inte förstå exakt vad någon går igenom för att visa medmänsklighet och att jobba mot att förbättra sig själv och andra.
 
Läs den.
 
 

Förlag: Natur & Kultur (2015)
Antal sidor:
211
Första meningen: 
"Att existera som svart kvinna i Sverige resulterar inte sällan i sexualiserande, exotifierande och rasistiska utageringar från omgivningen."

 

Finns bland annat här, där och i din lokala bokhandel.

 

Andra som bloggat om Svart kvinna:

Bibliophilia



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0