Sagan om Turid: Kungadottern - Elisabeth Östnäs

image

 
Jag minns peppen från förra årets bokmässa när någon under ett seminarium om flickbilden i fantasy nämnde att något var på gång i kommande svensk utgivning, nämligen vikingainspirerad Young Adult.

 

Kungadottern är den första boken i en ny serie som handlar om den viljestarka vikingatjejen Turid, som mycket hellre vill lära sig det romerska alfabetet och åka ut på resor än att gifta sig med sin trolovade.

 

Stundvis kändes det väldigt mycket som en del ett - mycket som byggs upp utan att berättelsen går så snabbt framåt som en skulle kunna önska. Men man kan inte säga att det är något annat än spännande! Min otålighet är definitivt värd att räkna in i denna ekvation.

 

Jag tycker om det stora utrymmet som lämnades åt trälarna, och sättet ämnet behandlades. Det kändes väldigt uppfriskande att det tas upp i det ljuset det tas upp i. Det känns inte allt för ovanligt att trälar nämns på relativt okritiska vis när det skrivs om vikingatiden. Visst färgas berättelsen mycket av att Turid växt upp med att det alltid har varit på det viset, men det känns som ett lite djupare och mer mänskligt resonemang.

 

Det som ändå håller sig kvar starkast i minnet är allt det vardagliga som finns i Turids liv: maten, livet i byn, tron. Jag känner mig lite inne på liknande spår som när jag lyssnar på ljudböckerna av Per Anders Fogelströms Stadsserie, och känner verkligen hur mycket jag älskar att få en inblick i hur livet kan ha sett ut i en annan del av historien. Speciellt när det handlar om folk som har bott i ens relativa närområde, för då ser en en hel del likheter som lever kvar, men även sådant som då var helt självklart, men som under tidens gång har fallit ur bruk.

 

I stort tycker jag att det här är en väldigt fräsch och relevant berättelse som definitivt är värd att läsas!

 
 

Förlag: Berghs (2015)
Antal sidor:
 253
Första meningen:
"Jag sitter i skogen, bakom en stor sten."

Finns hos: Adlibris och Bokus.

 

Andra som bloggat om Kungadottern: 
Mats StrandbergLingonhjärta och Fiktiviteter



Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst är den bra! 😊 Ser väldigt mycket fram emot bok två.

2015-09-19 @ 13:59:25
Postat av: Anonym

Glömde tillägga att det var jag Anette/Lingonhjärta 😊

2015-09-19 @ 14:00:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0