Grejen med verb - Sara Lövenstam

image

Länge har jag velat läsa flera av den här författarens böcker och nu var tiden äntligen inne. Även fastän jag är väldigt intresserad av grammatik trodde jag aldrig att jag skulle le och skratta mig igenom en bok på ämnet. Jag kan glädja mig åt att jag hade otroligt fel!

På ett helt underbart vis sätter Lövestam personlighet och känsla i orden hon skriver. Till och med de som bara är med för att underlätta inlärningsprocessen drar hon in i rampljuset (om endast för att kritisera dem, till exempel som parasit-hjälpverben).

I mellanstadiet fick min klass lära sig om verb och verbformer "för tidigt", vilket jag klarade utmärkt då jag i den åldern hade väldigt lätt för mig i skolan. Men när vi i högstadiet gick in på samma ämne koncentrerade jag mig inte så mycket för jag tyckte att jag redan visste allt. Många saker i den här boken påminner mig om alla gånger något sades i skolan som jag inte helt förstod, och sedan tänkte "det kan jag kolla upp sedan” men aldrig gjorde. Bättre sent än aldrig!

Något av det bästa med boken är det lekfulla språket och alla ordvitsar. När jag läste boken kom tanken att jag verkligen måste rekommendera boken till min evigt ordvitsande pappa.

En annan sak jag tycker att hon lyckas väldigt bra med är att släppa in viktiga samhällsfrågor in i texten på ett väldigt naturligt sätt. Självklart är en bok om grammatik inte riktigt platsen för djupgående analys, men jag gillar verkligen hur hintar om författarens åsikter sipprar in i exempel och förklaringar.

Och sist men inte minst så har boken har ett inbyggt bokmärke - känns inte det underbart passande för en grammatikbok?

Jag kan varmt rekommendera denna bok till alla med eller utan språkintresse! Jag läste halva boken när jag hade migrän och det kändes inte för tungt överhuvudtaget, så känn ingen oro över det.

Förlag: Piratförlaget (2014)
Antal sidor: 157
Första meningen: “Grejen med verb är att de inte är saker som man gör.”

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0