Engelsforstrilogin - Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

image

Det är ingen direkt hemlighet för de som känner mig att jag tycker väldigt mycket om denna serie. Jag kom först i kontakt med serien när Cirkeln släpptes i pocketformat, vilken jag fick tag på som ett recensionsexemplar (som nu får sin väldigt försenade recension).

 

När jag först läste igenom serien var det en väldigt personlig upplevelse - jag ville inte prata med någon om den för det kändes alldeles för privat, för nära mitt hjärta - men samtidigt höll jag en viss distans till den (vilket troligtvis berodde på min dåvarande mentala hälsa).Om någon skulle frågat mig för ett år sedan vad jag tyckte skulle jag säga att jag tyckte om böckerna, men inte så mycket mer.

 

Det var inte förrän jag satt där i aulan på en skola i Stockholm som statist och såg karaktärerna gå runt i verkliga livet som det slog mig hur viktiga de var för mig. För om vi nu ändå talar om filmen, så måste jag säga hur extremt lyckad castingen är! Den första dagen var det verkligen karaktärerna som var där, inte skådespelarna som karaktärerna, även mellan tagningarna.

 

Engelsforstrilogin består av böckerna Cirkeln, Eld och Nyckeln, och i grund och botten handlar serien om en grupp gymnasietjejer som blir tvungna att samarbeta med varandra, hur motsträvigt det än känns. När man är de enda som kan stoppa apokalypsen är det lite svårt att säga ifrån.

 

Serien brukar beskrivas som diskbänksfantasy, vilket i sig själv är ganska fantastiskt, men det är här en av dess största styrkor ligger - i kombinationen av det vardagliga livet som en som läsare kan direkt relatera till på ett eller annat vis, samt spänningen och förundran som skapas när magi och demoner slängs in i mixen.

 

Det som först drog mig till Engelsfors var just de kvinnliga huvudkaraktärerna - äntligen blir det ordentlig fokus på tjejer i min älskade genre! Det skadade inte heller att jag hörde det viskas om ett samkönat förhållande, som jag i och för sig inte vågade hoppas på från början.

Det enda egentligt negativa jag skulle kunna ha och säga om serien är mer av en allmän önskan till all litteratur, vilket är önskan efter fler transkaraktärer. Annars är jag extremt nöjd med serien, både litteraturen i sig själv samt de underbara människor jag har lärt känna genom den!

Värt att notera är det supersnygga seriealbumet Berättelser från Engelsfors som släpptes mellan Eld och Nyckeln och har extradelar från olika delar av seriens tidslinje.

Om jag inte redan har rekommenderat dessa böcker till dig är det här en öppen inbjudan att läsa dem och sedan komma tillbaka till mig för att diskutera dem.

Förlag: Rabén & Sjögren och Pocketförlaget (2011-2014)
Antal sidor: 1868/1960 inbunden/pocket
Första meningen: "Hon väntar på ett svar men Elias vet inte vad han ska säga."

Nyckeln kommer ut i pocket den 15:e oktober!

Cirkeln: Adlibris, Bokus
Eld: Adlibris, Bokus
Nyckeln: Adlibris, Bokus
Berättelser från Engelsfors: Adlibris, Bokus



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0