The Color Purple - Alice Walker

image

Helt ärligt så hade jag nästan ingen koll på den här berättelsen förrän nyligen, men så hörde jag delar av musikalen som är baserad på boken och blev helt fångad. Jag tänkte att inget så vackert kan ha skapats från något som var annat än fantastisk, så då bestämde jag mig att det var dags. 

 

Boken handlar om Celie, en afroamerikansk ung kvinna, och tar oss genom hennes liv under mitten av nittonhundratalet. Vi får följa henne genom förtryck, separation, våldföring och hopplöshet.

 

Det som berörde mig starkast och kändes väldigt centralt var dock kärleken mellan de kvinnliga karaktärerna - systerskapet, vänskaperna och den lesbiska kärleken. Det sistnämnda var något jag förstått skulle finnas med, men jag trodde inte det skulle få såpass mycket utrymme som det fick, speciellt eftersom boken har några årtionden på nacken. 

 

 

Förlag: Recorded books (2008) / Harcourt Brace Jovanovich (1982)
Antal sidor: 8 timmar, 3 minuter
Första meningen: "You better not never tell nobody but God."

Finns bland annat härdäreller i din lokala bokhandel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0