See You in the Cosmos - Jack Cheng

image

 

See You in the Cosmos består av transkriptioner av elvaåringen Alexs röstinspelningar. Alex älskar rymden så mycket att han har byggt en raket som han ska skjuta upp i rymden. Han skicka med sin egen verision av Voyagers gyllene skiva - en gyllene iPod där han gör sitt bästa för att förklara människor och jorden för andra livsformer.

 

Det nämns inte utryckligen, men Alex är kodad som autistisk. Detta har fått många att jämföra boken med 'Den besynnerliga händelsen med hunden om natten' och jag förstår hur de tänker. Men från mitt perspektiv som en faktiskt autistist så är det här ett mycket bättre porträtt av en autistisk person, för att inte nämna att den är mycket mindre stereotypisk och skadlig.

 

Det finns mycket realism i hans sammanbrott (eller "orkaner" som han kallar dem), tankeprocesser, humor och sättet han använder och reagerar på språk. Jag såg mycket av mig själv och mina autistiska vänner och familj i honom.

 

Uppenbarligen ser inte alla autistiska personer världen på samma sätt som Alex, eftersom det finns lika många variationer på autism som det finns autistiska personer i världen, men det är så skönt att se någon skriva så bra om det för en gångs skull! 

 

Förlag: Dial Books / Puffin (2017)
Antal sidor:
320
Första meningen: 
"NEW RECORDING 1, 6M 19S. Who are you?"

Finns hos: Adlibris, Bokus och The Book Depository.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0