Liten handbok i konsten att bli lesbisk - Mian Lodalen & Matilda Tudor

image

När jag beställde denna lilla handbok tänkte jag att det var ett skämtsamt sätt att belysa statistiska skillnader mellan hetero och queera kvinnor, men det visade sig att författarna på fullt allvar menade på att heterokvinnor skulle bli lesbiska.

 

För att få en klarare bild av vad de ville få fram med boken gick jag på bokens seminarium på Bokmässan förra året, vilket bara ledde till stor irritation. Både seminariet och boken gjorde mig frustrerad på hur queera kvinnors diskriminering och förtryck blev marginaliserade, det eviga pratet om sexualitet som en glidande skala istället för ett spektrum, och att bisexualitet endas nämndes i förbifarten. Ett inofficiellt tema på bokmässan (baserat på programpunkterna jag var på) var för övrigt Let’s Ignore Bisexuality. 

 

Jag kan förstå och hålla med dem om att om det inte vore för heteronormen skulle fler människor troligtvis inte se sig själva som hetero, men det dramatiska viset de tyckte att en kvinna som har en minimal tendens att bli attraherad av kvinnor borde bli lesbiska… Jag förstår vad de menar, men jag kan inte alls hålla med sättet de för fram tankarna på. I stort sett känner jag att boken förminskar samkönade förhållanden till ett val istället för att vara resultatet i att två människor älskar varandra. 

 

Det är sällan jag inte läser färdigt böcker jag har påbörjat, men när jag började leta efter den för ett sista försök mindes jag hur den fick hamna i donationslådan i ren frustration. När jag sedan läste någon som nämnde att vissa delar var väldigt transfobiska ångrar jag inte det beslutet. Jag tror faktiskt aldrig jag har varit så arg på en bok förut. 

  

Förlag: Leopard (2014)
Antal sidor: 253
Första meningen: "Allt började som det brukar, med en fest."

 

Finns hos Bokus och Adlibris.

 

Andra som bloggat om Liten handbok i konsten att bli lesbisk:
Kattugglan, Maukonen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0