Ja jag har mens, hurså? - Clara Henry

image

Jag som många har länge följt Clara Henry på YouTube, och jag antar att jag inte är den enda som blev överlycklig när jag hörde att hon skulle skriva en bok om mens. Vem är bättre ämnad för att hjälpa till att bryta ett tabu som starkt påverkar unga livmoderbärare än någon som så många av dem ser upp till?
 
Ja jag har mens, hurså? är fylld med viktig information om mens som sorgligt nog är mycket mer än vad de flesta får lära sig under sin uppväxt. Det är helt absurt att en gigantisk del av jordens befolkning menstruerar men att både utbildning och forskning på ämnet i många fall är nästintill obefintlig.
 
Det kändes väldigt lättande att boken tydliggör att inte alla mensare är kvinnor och inte alla kvinnor mensar utan refererar till dessa personer som livmoderbärare. Det är ett väldigt enkelt sätt att inkludera transpersoner.
  
Jag uppskattar den här boken otroligt mycket, och sidorna om endometrios gav mig en (vänlig) spark i baken att gå tillbaka och tjata på min gynekolog att jag vill ha mer än ett "du har nog endometrios".
 
Viktig läsning!
 

Förlag: Forum (2015)
Antal sidor: 
187
Första meningen: 
"Min mens tog slut i förrgår."

 

Finns bland annat härdär eller i din lokala bokhandel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0