Filmatisering: The Fault In Our Stars / Förr Eller Senare Exploderar Jag (spoilerfri!)

image

En av mina favoritböcker har blivit till film! Den 22 juni släpps filmen som är baserad på John Greens The Fault In Our Stars (svenska: Förr Eller Senare Exploderar Jag) i Sverige. Jag hade turen att få en biljett till Adlibris förhandsvisning av filmen, vilken visades den 28 maj (igår) på Skandia i Stockholm, från en vän från Tumblr som hade en biljett över och gav den till mig!

Jag fick veta dagen innan visningen att jag fick biljetten, så det var nästan som om jag inte hann förbereda mig på att jag faktiskt skulle se filmen så pass snart.

Denna berättelse handlar om den sextonåriga Hazel Grace Lancaster (Shailene Woodley), som råkar ha sköldkörtelcancer vilken har spridit sig till hennes lungor. När hon motvilligt tar sig till en supportgrupp möter hon Augustus Waters (Ansel Elgort), och där sätter berg-och-dalbanan igång. 

Enligt mig tjänar en ganska stort på att inte veta allt för mycket om berättelsen i förväg, men i en väldigt kort sammanfattning handlar den om vad som ger ett liv värde och mening. Såklart handlar den till stor del om livet med cancer, men det vinklas mer som en biverkning till livet. Ofta i berättelser om sjuka människor fokuseras det mest på sjukdomen istället för personen bakom sjukdomen.

Det var inte en enda skådespelare som inte var fenomenal! Nat Wolffs skildring av Hazel och Gus vän Isaac var i högsta klass, vilket kändes underbart då han har fått huvudrollen i filmatisieringen av Paper Towns/Pappersstäder, en annan av John Greens romaner.

Kort sagt är jag väldigt nöjd med filmen! Den hade samma känsla som boken och kändes lika ärlig - alltså en riktigt bra filmatisering. Mina reaktioner inkluderade gapskratt, många snyftningar och sist men inte minst gråtskratt åt ljudet av alla andra som grät i salongen.

Bästa reaktionen i salongen var definitivt när ett väldigt bekant språk hälsade på en stund. Som gjord för den svenska publiken!

Jag har mycket mer att säga om den här filmen, men jag vill som sagt inte avslöja för mycket för någon. Det kommer definitivt bli ett andra biobesök för mig och den här filmen, så jag kanske återkommer med en mer detaljerad reaktion efter det.

Har ni möjligheten, gå och se filmen! Värd vartenda öre.

 

Vill ni läsa boken först finns den att köpas hos: 
Adlibris - svenska / engelska
The Book Depository - engelska



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Litteratur
Bokbloggar.nu

RSS 2.0